De Subsidieregeling Private Laadinfrastructuur bij bedrijven (SPRILA) is een initiatief van de Nederlandse overheid om bedrijven te ondersteunen bij de aanschaf en installatie van laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen. Deze regeling is opgedeeld in twee delen: SPRILA Aanschaf en SPRILA Advies. In dit artikel leest u wat deze subsidieregeling inhoudt, wanneer en hoe deze kan worden aangevraagd en met welke voorwaarden en aandachtspunten u rekening moet houden.
Wat houdt de SPRILA-subsidieregeling in?
De regeling bestaat uit twee delen:
- SPRILA Aanschaf: Deze subsidie dekt een deel van de kosten voor de aanschaf en installatie van laadinfrastructuur.
- SPRILA Advies: Deze subsidie is bedoeld voor advieskosten die gepaard gaan met de planning en aanleg van laadinfrastructuur.
Wanneer kan de subsidie worden aangevraagd?
De aanvraagperiode voor de SPRILA-subsidie loopt tot en met 31 december 2024. Het is belangrijk om op tijd te zijn met de aanvraag. Het budget is namelijk beperkt en aanvragen worden op volgorde van binnenkomst behandeld.
Voorwaarden SPRILA-subsidie
Om in aanmerking te komen voor de SPRILA-subsidie, moet u voldoen aan de volgende voorwaarden:
- De aanvrager moet een ondernemer zijn met een inschrijving bij de Kamer van Koophandel (KVK).
- De laadinfrastructuur moet worden geplaatst op eigen terrein of gehuurd terrein dat niet publiek toegankelijk is.
- De subsidie is beschikbaar voor zowel AC- als DC-laadstations met verschillende vermogens.
- De maximale subsidie per aanvrager is 350.000 euro per kalenderjaar.
- Voor concessiehouders van openbaar vervoer geldt geen maximaal subsidiebedrag.
Aandachtspunten bij de aanvraag
Bij het aanvragen van de SPRILA-subsidie zijn er enkele belangrijke aandachtspunten:
- Budget: Controleer of er nog budget beschikbaar is voor de gewenste activiteit.
- Offertes: Voor aanvragen boven de 25.000 euro moet een niet-ondertekende offerte worden ingediend voordat de opdracht wordt gegeven.
- Laadbehoefte: Bepaal de laadbehoefte van de gebruikers van de laadinfrastructuur, afhankelijk van het aantal gereden kilometers en de bestemming van de voertuigen.
- Netaansluiting: Controleer de huidige netaansluiting en het gecontracteerde vermogen om te bepalen welk vermogen geschikt is voor de laadpunten.
Wat is een laadlocatie, laadstation en laadpunt?
- Laadlocatie: Dit is de fysieke plaats waar de laadinfrastructuur zich bevindt, bijvoorbeeld een parkeerterrein van een bedrijf.
- Laadstation: Dit is de installatie die de elektrische energie levert aan de voertuigen. Een laadstation kan meerdere laadpunten bevatten.
- Laadpunt: Dit is de individuele aansluiting waar een elektrisch voertuig kan worden opgeladen. Een laadstation kan dus meerdere laadpunten hebben.
Let op! Inmiddels is het budget voor sommige activiteiten in de regeling overtekend. Dit betekent dat er meer aanvragen zijn dan er geld beschikbaar is. Kijk op de website van de RvO of er nog budget beschikbaar is.
Wat is het verschil tussen een AC-laadstation en een DC-laadstation?
Een AC-laadstation en een DC-laadstation verschillen voornamelijk in de manier waarop ze stroom leveren aan elektrische voertuigen:
AC-laadstation (Wisselstroom)
- Werking: Een AC-laadstation levert wisselstroom (AC) aan het voertuig. De omzetting van AC naar gelijkstroom (DC), die nodig is om de batterij op te laden, gebeurt in de auto zelf.
- Laadsnelheid: De laadsnelheid hangt af van het vermogen van het laadstation en de capaciteit van de omvormer in de auto. Vermogens variëren meestal tussen 3,7 kW en 22 kW.
- Gebruik: Geschikt voor dagelijks gebruik, zoals thuis of op het werk, waar de auto langere tijd kan staan om op te laden.
DC-laadstation (Gelijkstroom)
- Werking: Een DC-laadstation zet de wisselstroom om naar gelijkstroom voordat deze de auto bereikt. Hierdoor kan de stroom direct naar de batterij worden geleid.
- Laadsnelheid: Veel sneller dan AC-laden. Vermogens variëren van 50 kW tot wel 350 kW.
- Gebruik: Ideaal voor situaties waar snel laden noodzakelijk is, zoals langs snelwegen, bij tankstations, of winkelcentra.
Cijfervoorbeelden van de subsidie-uitkomsten
Hier zijn enkele voorbeelden van de subsidiebedragen voor verschillende soorten laadinfrastructuur:
- AC-laadstation met een vermogen vanaf 11 kW:
- MKB: € 904
- Groot bedrijf: € 452
- DC-laadstation met een vermogen vanaf 50 kW:
- MKB: € 12.842
- Groot bedrijf: € 6.421
- DC-laadstation met een vermogen vanaf 150 kW:
- MKB: € 37.287
- Groot bedrijf: € 18.644
Bijvoorbeeld, als een MKB-ondernemer een DC-laadstation met een vermogen van 50 kW wil installeren, kan hij een subsidie van €12.842 ontvangen.
Conclusie
De SPRILA-subsidieregeling biedt een uitstekende mogelijkheid voor bedrijven om te investeren in laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen. Door gebruik te maken van deze subsidie kunnen bedrijven niet alleen bijdragen aan een duurzamere toekomst, maar ook profiteren van financiële ondersteuning bij de aanschaf en installatie van laadstations. Vaak kan deze regeling worden gecombineerd met andere fiscale faciliteiten, bijvoorbeeld met de milieu-investeringsaftrek.
Bent u van plan om een laadinfrastructuur aan te leggen en heeft u vragen of hulp nodig bij de aanvraag? Neem dan contact met ons op, zodat wij u mogelijk verder kunnen adviseren.